Hoće li još uvijek Gadafi financirati džamiju u Puli?
Od kada je javno najavljena izgradnja islamskog centra s džamijom i pripadajućim joj minaretom u samom središtu Pule o toj temi se stalno razglaba po kuloarima grada. Malo je onih koji nemaju vrlo jasan i decidiran stav o tom pitanju. Uglavnom se govori kako nije jasno tko je od odgovornih u gradu uopće mogao pristati na izgradnju muslimanskog vjerskog i društvenog objekta u samom središtu Pule prije svega zbog narušavanja prepoznatljivih vrijednosti pejzaža i vizura urbanog prostora najvećeg grada u Istri.
Već iz samo tog razloga džamiji, sa svim pripadajućim vanjskim obilježjima, nema mjesta u Puli, a još manje stoga što nas svakodnevno iskustvo i nove spoznaje uče da zainteresiranim graditeljima džamija i njihovim financijerima to ponajprije znači malu pobjedu u širenju islama na (Z)zapad, u ovom konkretnom slučaju u Istru. Ali, ako je ono balkansko bitno određeno pejorativnim, u smislu zaostalosti tog prostora pod Otomanskim carstvom i višestoljetnom dominacijom islama onda to znači i širenje Balkana i balkanizaciju Istre, a to ne možemo dozvoliti i stoga želimo spriječiti izgradnju spomenutog islamskog centra s džamijom u samom središtu Pule.
Tražimo da se o takvim višeznačnim i trajnim intervencijama u identitet prostora odlučuje na referendumu građana koji prethodno trebaju biti temeljito obaviješteni o svim posljedicama jedne takve intervencije u prostor grada. Jasno i nedvojbeno poručujemo: ne želimo nikoga sputavati ili ograničavati u vjerskim osjećajima i potrebama, ali to je privatna potreba pojedinca, a ne javna stvar. Ako se trebaju uvažiti demokratski kriteriji u smislu određenja javnog prostora, onda je to identitet većine i samo naslijeđe - baština, a kako je ta naša vrijednost ujedno i baština za budućnost, pa i u gospodarskom smislu, to bi se trebalo u ovom slučaju potražiti rješenje u ideološko - vjerski neutralnoj arhitekturi, a ne u džamiji te svakako ne u najužoj jezgri središta Pule.
Hrvatski, a time i istarski identitet, u smislu povijesnog iskustva i uljudbenog nasljeđa je 'suprotiva' islamu. Nije li naša granica na jugu, ta naša 'krvava košulja' sama po sebi povijesni spomenik, 'suprotiva Turkom' i obrane kršćanskih načela na kojima konačno, počiva i sama Europa. Zar to više nama ne bi smjelo biti važno? Pa u 14. stoljeću smo imali stanovnika kao Engleska, a u 19. stoljeću cijela je Hrvatska brojila manje stanovnika nego pola Londona, sve zbog te granice.
Zar treba zaboraviti zaklane hrvatske radnike u Alžiru, u ime islama? Ima tome znatno manje od 20 godina, a zaboravili smo to, zar ne? Trebamo li odšutjeti pobijenu katoličku obitelj selu Kostajnici? Pa to je bilo prije samo nekoliko godina, zaboga! Opet u ime islama! Kako zatvoriti oči pred plakatima kojima su preplavljeni gradovi u BiH s muslimanskom većinom i gdje su oni dominantni, na kojima se poziva da se ne slavi 'najluđa noć' jer je to katolički, da se ne čestita Božić, da se nastavi segregacija ili kultura 'milleta' i razdvojenost građana, 'odabranih' od raje (što na turskom znači stoka), što je naslijeđe islama ili petstogodišnji običaj koji je vladao u Bosni, svaki u svoj geto!
Iskustva koja smo stekli samo posljednjeg desetljeća (kao pojedinci, kao Hrvati ili 'Istrijani', svejedno, jer mogli bi napisati i kao "zapadni, slobodni svijet", kojemu želimo pripadati) upućuju nas upravo na potreban oprez. Stoga očekujemo od naših sugrađana islamske vjeroispovijesti opravdanu suzdržanost, kao i potvrdu lojalnosti i sposobnost prihvaćanja temeljnih načela na kojima počiva naše društvo: naša uljudba, naš identitet, barem u građanskom, demokratskom smislu.
A ovako, kao da se sve odvija po naputku iz Kurana, svete knjige muslimana: tamo gdje su muslimani u manjini i slabiji treba se prilagoditi i čekati, treba širiti povjerenje, ali kada muslimani ojačaju i postanu brojniji, treba nadjačati (potisnuti, protjerati.) nemuslimane. Zbog toga treba dobro pogledati što se može skriti iza fasade "multi - kulti i plura". Ako su to vrijednosti koje treba usvojiti, a to su prije svega vrijednosti proizašle iz razvoja Zapadne kulture, onda je to prihvatljivo samo kao usuglašeno s ostalim vrijednostima demokratskoga i građanskoga svijeta. Dakle ne samo sa pravima i slobodama.
Najperfidnije u svemu tomu jest nastojanje da se građane Pule, Istre i Hrvatske pokušava uvjeriti da izgradnja džamije i islamskog centra u središtu Pule nema nikakve veze sa politikom već 'samo' sa građanskim pravima i vjerskim slobodama!? A da to nije tako dokazuju slijedeće činjenice:
a) Mešihat se javno izjašnjavao za pojedine stranke, kako im je gdje koja obećala islamske probitke, (tako se na primjer kod nas u Istri Mešihat izjasnio u korist IDS-a, u Rijeci za SDP-a, Gunji HDZ-a itd.);
b) osnovali su svoju stranku SDA, a to je stranka muslimana, Muslimana i Bošnjaka koja se upravo izborila za ovaj projekt izgradnje, zar ne!?
c) bitna odredba islama jest upravo povezanost vjerskog, odnosno dominacija vjerskog nad svjetovnim životom, a to je u kriterijima zapada ideologija, pa tako i politika, i to ona znana kao fundamentalistička. Možda ćemo čuti da se ni SDA ne bavi politikom, jer slijedeći logiku te stranke moglo bi se reći: cilj "demokratske akcije" Alije Izetbegovića bila je duhovna obnova islama na prostoru bivše Jugoslavije, još više, na prostoru čitavog Balkana. U završnici se obnovljeni islam na tlu Balkana trebao povezati sa zajednicom muslimana čitavog svijeta. Bivša Jugoslavija je uz zadržanu visoku stopu nataliteta muslimana (zar je pravljenje djece politika?, ne budimo naivni) trebala imati oko 2010. godine više od 50% muslimanskog stanovništva. (usporediti Islamsku deklaraciju - program islamizacije Muslimana i muslimanskih naroda s programom SDA);
d) Tko treba financirati izgradnju pulske džamije? Pukovnik Gadafi, kako je s ponosom obznanjeno svekolikoj javnosti prije samo nekoliko tjedana!? A zar to nije politika!?
Vratimo se samo logici nastojanjima da se otvaraju posebna groblja za muslimane u našem građanskom društvu. Oni insistiraju na svojim konfesionalnim grobljima i traže ih za sebe obrazlažući to građanskim pravima i vjerskim slobodama, a u stvarnosti zapravo samo zato jer ih smeta grob susjeda 'kaurina' uz njihov grob! Nas oni ne smetaju na našem građanskom gradskom groblju, a mi njih da!? Doista dovoljan razlog za to da se čovjek zamisli!
Kada na brod ili tramvaj u kojem se voze građani uđe vojna osoba, uniformirana, tada građani postaju civili, tj. ostali ili neuniformirani. To je odnos koji nije određen pravno već logički i jezično, a tome se, nažalost, europsko poimanje pravne države teško suprotstavlja. Uđete li na islamske Internet stranice vidjet ćete da oni nedvojbeno odbacuju i demokraciju i ljudska prava kao nespojive s društvom uređenim na islamskim načelima. Već sutra tražit će izdvajanje svoje djece od naše, prema islamu, manje vrijedne. Tražit će po naputku iz islamskih centara, a što nisu više samo arapske zemlje, i po njihovim pozitivnim iskustvima u širenju islama po "naivnoj Europi" da naše kćeri nose rupce u školi, pod nastavom (sve će ih jednako povezati, ili, uniformirat će se, kako mi to vidimo) tražit će oslobađanje od tjelesnoga odgoja, posebne sendviče...
I tako će narušiti temelje humanizma koje je europska uljudba dosegla kroz dvije i pol tisuće godina svojega ustrojavanja. Naša djeca neće više biti jedinstvena i neponovljiva bića, već će npr. kćeri biti prije svega spolno određena bića, žene (one prije i one poslije dobivene mjesečnice) itd., a njihove će kćeri stršiti u razredima kao "izabrane" među nevjernicima. K tome će po zadatku još i propovijedati kako su one sretne jer će služiti kakvom poligamisti (muškarcu, mužu) i rađati male muslimane.
Zar se samo mi "ostali" trebamo prilagođavati? Mi se okrećemo europskim vrijednostima, a vi na Istok, zar ne!?
Zašto bi mi razbijali glavu kako uskladiti naša europska načela s vašim, islamskim, kada je nama neshvatljivo to što je jedan od vaših vrhunskih vjerskih autoriteta oženio svoju drugu ženu, Ajšu, kada je ova imala 8 ili 9 godina. Naše poimanje slobode i "sreća" žena pod islamom su nespojivi. Za nas je navedeni slučaj pedofilija!
Našim će školama uskoro zavladati ozračje zakonske prisile i naš sustav školovanja, naša vjera u jednakost barem te malene dječice počet će se raspadati. K tome ćemo još biti optuženi da mi mrzimo vas! To je iskustvo naivne Europe koja se kao pravno uređeno društvo teško tome suprotstavlja.
Na kraju, vi ne bi samo džamiju već bi "Centar"! Čega bi to bio centar? Možda bi trebalo ovdje navesti države u kojima još vlada ropstvo, poligamija, obrezivanje ženskih spolnih organa u ime vjere: uglavnom sve "islamske zemlje"!
A reciprocitet? Pa u Saudijsku Arabiju ne smije kročiti noga nevjernika, osim u točno određena mjesta, ponajviše radi veleposlaničkih i trgovačkih aktivnosti. Ako je vama stalo do nas kao do susjeda više nego do nekog muslimana s Bliskog ili Dalekog istoka, ako vam mi nismo zadnja rupa na svirali, onda ne idite u takve zemlje. Koji li je to moral kada vi idete u gradove, recimo Meku i Medinu, u kojoj svaki musliman slobodno može ubiti vašeg prvog susjeda nemuslimana samo zato što je tamo došao. Kako da mi onda zajedno branimo naš dom, kako da vjerujemo u dobru namjeru vaših centara, kada će za njih novce dati upravo neki potencijalni ubojica nemuslimana, iz tih arapskih zemalja, gdje mi ne smijemo ni kročiti jer bi im zagadili državu, svetost tla! Očitujte se oko toga! Mi imamo pravo znati što vi o tome mislite.
Ali prije svega očitujte se hoće li još uvijek i usprkos svemu libijski autokratski diktator Muamar Muhamad al-Gadafi biti financijer i 'kum' pulskoj džamiji za koju je grad Pula spreman dati lokacijsku dozvolu?
Ninoslav Mogorović
Udruga 'Dr. Ante Ciliga' - Pula