Bitnost nebitnog
Nebitno je postalo bitnije od bitnoga! Paradoks je to koji danas pretstavlja pravilo. Sve ono što je ranije predstavljalo vrlinu i vrijednost sada ustupa mjesto trivijalnom, prolaznom, odnosno nebitnom. Tako imamo slučaj da danas uživaju ratni dezerteri i kukavice dok se junaci polako predaju i odustaju od života. Isto tako neradnici uživaju u izobilju dok radnici gladuju. Nadalje, ključna mjesta u vođenju naroda zauzimaju ljudi koji nemaju nikakve odgovarajuće kvalifikacije za taj posao, već kao kvalifikaciju imaju mladost, „poštenje" i „neiskvarenost"... Naposljetku, imamo situaciju u kojoj se mladim ljudima kao uzor stavljaju ljudi koji u životu nisu ništa postigli, već se prodaju polugoli i kao takve ih se pravi bitnima...
Tko je taj koji gura takve osobe u prvi plan i zašto je tomu tako? Je li se stvarno ljestvica vrjednota toliko promijenila da znanje, trud, poštenje gubi utrku s glupošću, lijenošću, promiskuitetom...? Svijet trivijalnog se proširio na sva područja života - od kulture, športa, politike, prosvjete pa ponekad i na samu religiju. Pogledamo li što je moguće objektivnije, vidimo da je zaista tako.
Primjerice, koje kvalifikacije imaju pojedini ministri u aktualnoj vladi (pa i u prošlim)? Je li dovoljno biti mlad i pošten da ti se prepusti vođenje ministarstva? Ili situacija u kulturi – u kojoj se za veću fotelju traži veća nekultura, više pljuvanja po neistomišljenicima i veća isključivost. O zabavnoj sceni da ne govorimo. Na prste jedne ruke se mogu nabrojati ljudi koji promiču stvarne vrijednosti i još ih se cenzurira kako bi ih se vidjelo i čulo što manje. S druge strane se sve čini kako bi se nevrijedne poruke poticale i pojačavale.
Skrivanje bitnog od čovjeka
Nebitno je postalo bitno kako bi se istinsko bitno sakrilo od čovjeka. Na taj način mu se pruža zabava i opterećuje ga se glupošću. Tako pojedinac propada u svakom pogledu, posebice AugustinKao što sv. Augustin govori: „...istina se tako ljubi da svi koji ljube nešto drugo žele da je istina ono što ljube, i kako ne žele biti prevareni, ne žele ni da im se dokaže da su na krivom putu. Stoga mrze istinu zbog one stvari koju ljube kao istinu."[1] Budući da je Istina jedino što je bitno i jedino što čovjeku pruža blaženstvo i sreću, očekivano je kako će njezini protivnici učiniti sve da svoju predrasudu, laž i nebitnost podvale pod Istinu – pod bitno.moralnom. Vjerojatno to i je cilj. Tko ne vidi i ne želi vidjeti ono što je bitno sam sebe pomalo čini robom, odnosno nebitnim i tu polako počinje začarani krug. Budući da čovjek želi biti bitan, a uviđa kako sve više to nije – laž pretvara u istinu, nevrjednotu u vrjednotu, nebitno u bitno i tako se pokušava opravdati pred sobom, ali i drugima.
Kao što sv. Augustin govori: „...istina se tako ljubi da svi koji ljube nešto drugo žele da je istina ono što ljube, i kako ne žele biti prevareni, ne žele ni da im se dokaže da su na krivom putu. Stoga mrze istinu zbog one stvari koju ljube kao istinu."[1] Budući da je Istina jedino što je bitno i jedino što čovjeku pruža blaženstvo i sreću, očekivano je kako će njezini protivnici učiniti sve da svoju predrasudu, laž i nebitnost podvale pod Istinu – pod bitno.
Zato i jesu glasni, zato i koriste reklamu, zato im je potreban marketing, PR i slično. Zato vrište i zaglušuju javni prostor nebitnim jer su i sami svjesni da se Istinu jedino može čuti u tišini, u smirenosti „u lahoru". Ako pripuste istina ljudima, onda oni sami nestaju. No problem im je i to što sami sebe proždiru samodestruktivnošću, stoga su im stalno potrebni novi ljudi kako bi, barem nakratko, nastavljali svoje djelovanje.
Na kraju ću još jednom citirati sv. Augustina, koji nastavlja: „Zato će im ona (istina) naplatiti tako da će one koji ne žele da ih ona prokaže prokazati i protiv njihove volje, a njima će sama ostati skrivena".[2]
Jakov Mamić
________________________________________
[1] Aurelije Augustin: Ispovijesti, Kršćanska sadašnjost, Zagreb, 1983., knj. 10; gl.23
[2] Isto.
Prilog je dio programskoga sadržaja "Događaji i stavovi", sufinanciranoga u dijelu sredstvima Fonda za poticanje pluralizma i raznovrsnosti elektroničkih medija.