Na vijest da Dubravko Merlić i onda i vjerojatno ostale HRT-ove zvjezdice zarađuju basnoslovne svote novaca na teret hrvatskih građana, što na kraju krajeva i ne bi trebalo nikoga iznenaditi, odlučili smo prokomentirati rad nacionalne televizijske kuće.

Dok za televizije čiji se proračun temelji na privatnom kapitalu svaka vijest prilika da se zaradi novac, za HRT koji se dobrim dijelom financira iz pretplate građana to ne vrijedi. Netko će reći da je to upravo i ideja na kojoj se temelji rad nacionalne televizije. Naime, ovakav način financiranja omogućuje nacionalnoj televiziji da prikaže priloge koji nisu nužno komercijalno najisplativiji, ali drže program na prihvatljivoj intelektualnu razini i u granicama dobrog ukusa. Nažalost, u hrvatskoj izvedbi dio financijske nezavisnosti koju ima nacionalna televizija iskorištava se od vodstva kuće upravo suprotno od cilja koji naplaćivanje pretplate ima. Sredstva prikupljena kroz pretplatu troše se na stvaranje programa koji većina gledateljstva ne odobrava, ali zadovoljava političke kriterije i ideološke matrice postavljene od centara moći, u skladu s njihovim dnevnopolitičkim interesima.

U ovakvim okolnostima o novinarskom profesionalizmu ne može biti ni govora, ma koliko to visoko plaćene HRT-ove novinarske zvijezde tvrdile, odnosno nametale svojim kritičarima. Ovaj problem nije prisutan samo u informativnom programu HRT-a, na koji se osvrćemo u ovom komentaru, već zahvaća zabavni i dokumentarni program. Što se tiče informativnog programa, radi zadovoljavanju političkih kriterija ne preza se od prešućivanja, manipuliranja i iskrivljavanja čak i agencijskih vijesti, a da o načinu koji se stvaraju i montiraju prilozi unutar same kuće da i ne govorimo.

Vjerojatno je središnji dnevnik HRT-a jedan od najboljih primjera kako se može napraviti informativna polusatna emisija poslije koje gledatelji manje znaju o tome što se zaista dogodilo taj dan nego prije gledanja emisije, osim možda na temu športa. Na jednom jedinom primjeru kako se manipuliralo građanstvom u slučaju Glavaš mogli bi se napisati cijeli eseji. U svojim prilozima HRT-ovi novinar uopće više ne skrivaju svoja politička uvjerenja, ne prezajući pri tome odlučivati o tome da li je neka vijest dobra ili loša za gledateljstvo, a neki sugovornik podoban ili nepodoban.

Vijest o puštanju Branimira Glavaša iz pritvora javili su u subotu svi mediji u Hrvatskoj, pa i HRT. I dok su dnevnici RTL-a i Nove TV osim ove vijesti donijeli više priloga koji su objasnili što se sve događalo taj dan prije puštanja Branimira Glavaša iz pritvora, HRT je "propustio" izvjesiti u središnjem dnevniku da su tokom jutra četiri biskupa i devetnaest akademika uputila apel da se Branimir Glavaš pusti iz zatvora. Tako su, za razliku od HRT-ove, informativne redakcije RTL-a i Nove TV prikazale svojim gledateljima i izjavu biskupa Srakića koja sažeto objasnila smisao apela: "Ja ne ulazim u sudstvo, ali ovaj način kako se postupalo prema Glavašu je doista nehuman. Ako jedan premijer može učiniti pritisak na Sabor, onda može jedan skromni đakovački biskup reći - molim vas neka se čovjek oslobodi, neka se brani sa slobode". 

Izjave i nekih drugih potpisnika apela mogle su se također vidjeti na RTL-u i Novoj TV, odnosno pročitati u internetskim izdanjima dnevnih novina u subotu, odnosno tiskanim izdanjima u nedjelju. No, oni koji odlučuju o tome što građani Hrvatske smiju čuti na javnoj televiziji HRT-u, za koju svaki mjesec plaćaju pretplatu, zaključili su u skladu sa svojim shvaćanjem demokracije i istine da apel i zbivanja oko njega treba prešutjeti. Umjesto toga, gledatelji središnjeg dnevnika bili su počašćeni razgovorom sa Žarkom Puhovskim, tzv. zaštitnikom ljudskih prava. Valjda bi vijest da postoje i druga mišljenja osim onih koje propagiraju HRT-ovi novinari, i da su ta mišljenja izrečena na koherentan način kroz jedan apel, narušila lažnu sliku da se u Hrvatskoj ništa ne može promijeniti, i da svi oni koji misle različito u manjini i marginalni, bez ikakve šanse da ikad dopru do javnosti. Slučaj Glavaša pokazuje da stvarnost ponekada može biti upravo obrnuta. Građani Hrvatske u znatnoj većini su bili da se Glavaš brani sa slobode i prije apela, a apel biskupa i akademika dopro je do građana i bez gledanja HRT-ovog dnevnika.

 {mxc}

Pon, 25-01-2021, 04:16:47

Komentirajte

Zadnji komentari

Kolumne

Telefon

Radi dogovora o prilozima, Portal je moguće kontaktirati putem Davora Dijanovića, radnim danom od 17 do 19 sati na broj +385-95-909-7746.

Poveznice

Snalaženje

Kako se snaći?Svi članci na Portalu su smješteni ovisno o sadržaju po rubrikama. Njima se pristupa preko glavnoga izbornika na vrhu stranice. Ako se članci ne mogu tako naći, i tekst i slike na Portalu mogu se pretraživati i preko Googlea uz upit (upit treba upisati bez navodnika): „traženi_pojam site:hkv.hr".

Administriranje

Pretraži hkv.hr

Kontakti

KONTAKTI

Telefon

Telefon Tajništva
+385 (0)91/728-7044

Elektronička pošta Tajništva
Elektronička pošta Tajništva
Ova e-mail adresa je zaštićena od spambota. Potrebno je omogućiti JavaScript da je vidite.

 

Elektronička pošta UredništvaElektronička pošta Uredništva
Ova e-mail adresa je zaštićena od spambota. Potrebno je omogućiti JavaScript da je vidite.

Copyright © 2021 Portal Hrvatskoga kulturnog vijeća. Svi sadržaji na ovom Portalu mogu se slobodno preuzeti uz navođenje autora i izvora,
gdje je izvor ujedno formatiran i kao poveznica na izvorni članak na www.hkv.hr.
Joomla! je slobodan softver objavljen pod GNU Općom javnom licencom.

Naš portal rabi kolačiće radi funkcionalnosti i integracije s vanjskim sadržajima. Nastavljajući samo pristajete na tehnologiju kolačića, ali ne i na razmjenu osobnih podataka.