Javor NovakJavor Noval karikatura

Doba trpova

 Davor Velnić: „Kineski šapat“, Alfa, Zagreb 2013.

Ni putopis, ni dnevnik, ni kineske skice, ni kronologija događaja ili tašta memoaristika, tako sam Davor Velnić kategorizira svoj izvan-serijski uradak Kineski sapatzbijen u knjizi na više stotina stranica. Ovaj originalni cross-over književnosti, treba odmah reći, iznimno je djelo. Atipično i novo. Samim tim u ProzaVelnićeva proza upravo je takva: konzistentna, vremenu otporna. Mnoštvo je tu zaključaka koje ćete rado brkati sa sentencama. Uz moguću zamku profanog, ipak se mora istaknuti: Kineski je šapat napisao erudit-samosvojac i čovjek rizničarskog rječnika. Osoba koja ne putuje da bi vidjela, već luta da bi domislila.Hrvatskoj će biti (i već jest) prešućeno. To je tako i toliko odlično prije svega zbog neuhvatljivoga žanra, onog kojega nemamo. Prešutjeti treba sve što ne razumijemo.

Kad stariji naraštaji književnika odmotavaju priču oni se drže radnje. I čitatelji se drže likova i radnje kao konopa za bure. Radnja olakšava sklapanje korpusa romana, kruga u krugu putopisa, a ovdje treba tražiti neke sasvim druge i drugačije fine niti poveznice literarnog koraka. Kad auktor u Kineskom šaptu lista za nas svojim višegodišnjim kontemplacijama, ne samo kroz svoj život u Kini, njegova je zadaća mnogo teža. Treba znati, osjetiti i stvoriti zanimljiv i homogen opus dužine čak tri uobičajene knjige, ostvariti ga da bude miomirisan, prijemčiv i domišljen. A Velnićeva proza upravo je takva: konzistentna, vremenu otporna. Mnoštvo je tu zaključaka koje ćete rado brkati sa sentencama. Uz moguću zamku profanog, ipak se mora istaknuti: Kineski je šapat napisao erudit-samosvojac i čovjek rizničarskog rječnika. Osoba koja ne putuje da bi vidjela, već luta da bi domislila.

U modernoj Europi, još negdje od '68. i iz doba hipi naraštaja, dvije su zemlje trajno „in voga“: Indija i Kina. Tek u novije vrijeme to je i Afrika. Ali ni približno tako amblematska. Za mnoge sanjana Indija, golema šarena zemlja u sučelju egzotike, opijata, raskalašena i opuštena, puna glazbenog bitlsovskog života i onog u prašini.... slatkog zapaha mirodija, sačinjena od u plućima istaložena vonja stočne balege i posvudašnjih vodopada isprepletenoga cvijeća. Drogirani, pijani, pospani ili samo mrtvi leže po ulicama, gdje se živi na tlu i kupa u odvodnome Gangesu. Bez skupoće i ograničenja. To je klišej onih koji na Istok ne brode. Ne othode, k Indiji - dakako - kao nedvojbeno „razvikanoj destinaciji“.

'Pada se' i na lepezu nepoznatih namirnica... lijepi se amalgamski - na sve to. Već dekadama. Hrli se k tom potkontinentu i svakako - ukupnome Istoku. Nije pomamna samo zlatna europska mladež. Zato treba odmah reći: ništa od tih tutkala nije omamilo Velnića. Ni okrznulo. Njegov je umjetnički svemir i središnja galaksija - gradba brojnih introspekcija koje prosipa kao prstohvat pijeska na krut papir iz naoko usputnoga - stražnjeg džepa.

Zbir poticajnih lamentacija u antikvarijatu osobnih filozofija

Njegov je rukopis zbir poticajnih lamentacija u antikvarijatu osobnih filozofija koje ispušta kao isprepletenu Arijadninu nit za sobom. Njemu Kina nije topos, a ni prašina - Kina2ona je hranjiva podloga. Tibet nije jeftin začin još jeftinijega amerikanizma, Venecija nije nikakva meka, ponajmanje bijedno-komercijalno-turistička. Islamu daleka. Krk nije provincijsko-ladanjska razglednica ohologa plebsa... Sve to, nešto je drugo: to su Velnićevi krugovi istog kvadratnoga polja, razme istog dugačkog broda i cijelo-životnih madira o koje se oslanja doma ili u tuđini. Svejedno. I nema tu sirota duha u luksuzu - Velnić se isposnički kreće. To su vrtovi njegova razno-slovlja. Bez razvodnjavanja... pri pisanju u tišini, nikome na putu. A opet mnogima trn.

Auktor nije usputno četiri godine živio u Kini i često se napajao razvikanim Šangajem, a niti slučajno bankarskim hitom Hong-Kongom, graditeljskim i prometnim apsurdom i uljudbenom karikaturom. Još bi nas manje Velnić o drugome ili o tome želio puko izvještavati. Po to, ako je to ono što vi tražite – uputite se sami. Lokaliteti mu ne trebaju ni za smještaj osobne kreative, pa čak ni onda kada grad fulminantno vrišti poput unutarnje Tajlandskoga ili znakovito pritišće savjest cijele jedne države poput središnjeg pekinškoga, najvećeg svjetskog trga - Trga Nebeskoga mira (Tiānānmén guăngchăng) poznatog krvolipćućeg stratišta na tom Tiananmenskome mamutu-trgu (kao i berlinske) godine 1989.

Auktor ispituje i negostoljubivost mongolskih, sjevernih pustinja i svi su, sve su to vrlo vjerojatno osobna poprišta, AutorAuktor ispituje i negostoljubivost mongolskih, sjevernih pustinja i svi su, sve su to vrlo vjerojatno osobna poprišta, njegovi i svi privlačni životni prostori – razne razine kombinirane, eksponencijalne percepcije. One mu trebaju da bi sebi postavio stotine pitanja, da bi dohvatio osobni 18 Velnicmisaoni nemir, sam među potpunim strancima. Čvrst u svojoj istraživačkoj nakani. Ta motivirajuća, kreativna veza, spremnik, nastao na prividnoj putnoj otuđenosti i osobnome bijegu, pun je katalizator nastanka (i) ove Velnićeve knjige.njegovi i svi privlačni životni prostori – razne razine kombinirane, eksponencijalne percepcije. One mu trebaju da bi sebi postavio stotine pitanja, da bi dohvatio osobni 18 Velnicmisaoni nemir, sam među potpunim strancima. Čvrst u svojoj istraživačkoj nakani. Ta motivirajuća, kreativna veza, spremnik, nastao na prividnoj putnoj otuđenosti i osobnome bijegu, pun je katalizator nastanka (i) ove Velnićeve knjige.

Što su Davoru putovanja? To je pravo pitanje za one koji djelo, sve, sve žele uladičiti. Značajno je, da i kad radnje i likova nema, nema korpusa putopisa, što ćete uz štivo - ostati svezanima. Kakvo je to dakle tkivo čije su mrežice jače od uobičajenih literarnih niti? Na to pitanje već vrijedi pokušati vlastite dojmove elaborirati. I s tim se utiscima vraćam na početak ovog teksta: Velnićeva rečenica je ono što perpetuira asocijacije, koja vibrira u našoj mašti a nije koketna, krležijanski pretrpana ili iskompleksirana i nametljiva, samo-dokazujuća. Nije ni laka, ni komplicirana, ona vas samo proziva i vi ju odbiti ne možete. Novinske kalfe iz političkih plićaka svikle na bukvalnosti, kazale bi: Velnićeva je rečenica prepuna metafora. Ne. Ona to uopće nije.

Metafore su prejeftina roba i često su to obične, slabe, vodenkaste sličice za koje je dovoljno spajati nespojivo e da bi to pomalo čak i dobro zvučalo. Davor Velnić prezire jeftino podilaženje jednako kao i prekrcano, germanizirano, ungarizirano, kajkavizirano, iritantno ono persiflažno manekenstvo u rečenici stežaloj od suvišnih tuđica razvikanog krležijanskog (sve)izričaja.

Kinesko poniranje u sebe

Puna šifra Velnićeve rečenice je u kineskom poniranju u sebe, u hranidbi na tom više-tisućljetnom uljudbenu lancu, na toj duhovnoj, sintetiziranoj, kulturno-povijesnoj podlozi, u sinapsama tražene, zatečene i pronađene kreativnosti, u bibliotekarskim riznicama Kineski zidIstoka i u svojim brojnim, iskrenim sumnjama, dakako. Kao isprepletenim lišćem oceanskih kelpova. To je ta meditacija u boji plemenita mokra kamena, na tvrdoći koje otpočinuti ne možete, ali ni bijega od nje ne ima. Pa čak i za opusa od šest stotina stranica. Nema tu ni iznošenosti pojmova i tzv. općih egzotičnih mjesta.

Auktor polaže rečenice na papir bez icufanosti tema, bez površnih političkih osuda ili brzih apriornih usporedbi. Tome nasuprot mnogo je kvintesentnih usporednica Kine s Tibetom, Hong Konga s Europom, pa čak i sa zavičajnim otokom Krkom. Zašto ne? I te vjerodostojne poredbe sastavni su miris krčka smilja u prozi s Daleka Istoka. To je zanat, koji je Velnićev i izvoran... osobno: još ni u koga viđen. U tako golemu opusu carevati zanimljivošću može samo artist, meštar izbrušene vještine... i siguran netko tko dugo misli prije nego „uprlja“ skup papir.

„Kineski šapat“ stvaran je luk i puna nestvarnost istovremeno. Ocean Istoka i bubreg Mediterana. Megapolis Peking i krhka, drvena, kanalno-muljevita Venecija. Sve u istočnjačkoj nebuli i doživljenoj realnosti uz carstvo neophodne daljine. Divljine globusa i uz strahotu (među)prostora. Kineski šapat je i san o šaptu sebi i u sebi a mi bismo sve od toga Sangaj'rada imeli znati'. Vrlo postojano stoji silovita a tiha auktorova turbulencija misli i povremenih konkluzija. Naoko zapletaja i kontradikcija. No, u toj je šifri ključ (ili obratno). U toj je piščevoj eruptivnosti ujedno i naša sinergija, čitalačka energija i malokalibarski plotun titrajućih asocijacija. Nema ravnodušnosti - (i) mi otvaramo pitanja - i mi tražimo (njegove) odgovore.

Netko će reći a što su, a gdje su mane štiva? U te oskoruše ne bih dirao. Njih sigurno ima, ali ih ja nisam kadar pronaći. Nisam tražio ljeposlovlje, kićen stil i rečenice od kojih ću padati u afan. Kad netko ovako solidno podastre svoju filozofiju Istoka, mogu samo sebi zamjeriti što ne poznajem ni Istok, niti sve uratke iz opusa koji je Velnić već stvorio. I što nisam u mogućnosti komparirati. To ionako treba ostaviti dijelu (onih pospanih) književnih teoretičara koji tek trebaju započeti secirati književnu pojavu Velnić. Jer Davor Velnić se ni prije a niti ovdje ne iscrpljuje ni na toliko stotina stranica... Uz to auktor je više desetina članaka i nekoliko knjiga. Kako to biografski brzo i letimično u nas već i rado zvuči...

Netko je mudro napisao da se ovaj riječki a svjetski putnik i auktor (uz to i vrlo uspješan poslovan čovjek) javio kasno. Tek s četrdesetima. A kome se javio? Što je to kasno za umjetnost? Za osebujnost? Za talent? Onaj prštav, nevin, izvoran i svakako - dvadeset-prvostoljetni mot, način, stil i izričaj sasvim nov u nas... Tolikima još književno zbunjujuć, različit, meni rado čitan.

Javor Novak

Uto, 2-03-2021, 08:41:26

Komentirajte

Zadnji komentari

Kolumne

Telefon

Radi dogovora o prilozima, Portal je moguće kontaktirati putem Davora Dijanovića, radnim danom od 17 do 19 sati na broj +385-95-909-7746.

Poveznice

Snalaženje

Kako se snaći?Svi članci na Portalu su smješteni ovisno o sadržaju po rubrikama. Njima se pristupa preko glavnoga izbornika na vrhu stranice. Ako se članci ne mogu tako naći, i tekst i slike na Portalu mogu se pretraživati i preko Googlea uz upit (upit treba upisati bez navodnika): „traženi_pojam site:hkv.hr".

Administriranje

Pretraži hkv.hr

Kontakti

KONTAKTI

Telefon

Telefon Tajništva
+385 (0)91/728-7044

Elektronička pošta Tajništva
Elektronička pošta Tajništva
Ova e-mail adresa je zaštićena od spambota. Potrebno je omogućiti JavaScript da je vidite.

 

Elektronička pošta UredništvaElektronička pošta Uredništva
Ova e-mail adresa je zaštićena od spambota. Potrebno je omogućiti JavaScript da je vidite.

Copyright © 2021 Portal Hrvatskoga kulturnog vijeća. Svi sadržaji na ovom Portalu mogu se slobodno preuzeti uz navođenje autora i izvora,
gdje je izvor ujedno formatiran i kao poveznica na izvorni članak na www.hkv.hr.
Joomla! je slobodan softver objavljen pod GNU Općom javnom licencom.

Naš portal rabi kolačiće radi funkcionalnosti i integracije s vanjskim sadržajima. Nastavljajući samo pristajete na tehnologiju kolačića, ali ne i na razmjenu osobnih podataka.